İşitme cihazları ve işitme sağlığı hakkında hep birlikte değerli bilgiler edinmeye devam ediyoruz. Bu yazımızda, işitme sağlığını koruma yolunda, nitelikli hizmetin ne kadar önemli bir role sahip olduğuna değineceğiz.

Önceki yazılarımızda, ilaç veya cerrahi yöntemlerle tedavi edilemeyen işitme kaybında, doktorunuzun yönlendirmesi dahilinde mutlaka işitme cihazı kullanmanızın öneminden bahsetmiştik. Çevrenizdeki insanlardan, televizyonun sesini fazla açtığınıza dair geri bildirimler geldiğinde, “Efendim? Anlamadım, ne dedin?” gibi söylemleri günlük hayatınızda sıkça kullanmaya başladığınızda, işitme kaybınız olduğundan şüphelenebilirsiniz. Sonrasında, işitme kaybı ile ilgili bir KBB Hekimi ile görüşmek veya sosyal medya üzerinden araştırmalar yapmak gibi yolları tercih edebilirsiniz. Sosyal medyadan, arkadaşlarınızdan veya çevrenizin deneyimlerinden edindiğiniz bilgiler kimi zaman yanıltıcı olabilirler.

Çevrenizdeki kişiler belli başlı işitme cihazı markalarının kalitesiz olduğunu, eski tip (analog) işitme cihazlarının yeni nesil (dijital) işitme cihazlarından daha iyi ses sunduğunu, en pahalı cihazın en iyi cihaz olduğunu veya çok daha farklı fikirleri dile getirebilirler. Ancak sağlık gibi kritik konular, karar verirken uzmanlık gerektirir. 

İşitme cihazı çözümleri, her zaman vurguladığımız gibi kişiye özeldir. İşitme kaybına yaklaşımı ‘’hastalık yoktur, hasta vardır.’’ şeklinde olan, sahip olduğunuz işitme kaybını yaygın bir sağlık problemi olarak değil, kişiye göre değişkenlik gösteren etkilere sahip bir durum olarak ele alan ve çözüm sürecini buna göre geliştiren işitme merkezlerini ve işitme uzmanlarını tercih etmeniz bu nedenle çok önemlidir. 

Başvuracağınız işitme merkezinin; gelişmiş teknolojik altyapıya sahip olması, size herhangi bir hasta yerine bir birey olarak yaklaşması, gündelik yaşam aktivitelerinizi değerlendirerek size en uygun işitme cihazını önerebilecek ürün yelpazesine sahip olması ve satın alacağınız cihazın program ayarlarını, sizin gündelik aktivitelerinize göre ayarlaması oldukça önemlidir. 

Sanılanın aksine, işitme cihazını satın aldığınızda işitme merkezi ile olan ilişkiniz sona ermez. İşitme cihazı kullanımı ömür boyu devam edecek bir yolculuktur. Bu yolculuğun ilk adımlarında cihazınıza alışmanız zaman alacaktır. Bu zaman boyunca sizinle ilgilenen işitme uzmanına yaşadığınız problemleri aktarabilmeniz ve işitme uzmanınızın bu problemlerle ilgilenmesi, ayrıca problemleri çözebilecek bilgiye sahip olması kritiktir. Cihazlarınızı aldıktan sonraki ilk 10 gün içinde kontrol randevusuna gitmeniz, bunu takip eden birinci, üçüncü ve altıncı aylarda yine takip-ayar-kontrol randevularıyla sürecinizi gözetim altında tutmanız ve yılda bir kez genel kontrolünüzü yaptırmanız önemlidir. Bu randevularda, cihaz kullanım sürecinizle alakalı olumlu veya olumsuz dönüşlerinizi İşitme Uzmanınız ile paylaşabiliyor olmanız, Uzmanınızın cihazlarınızın ayarlarını doğru şekilde yapabilmesi ve size en iyi işitme deneyimini sunabilmesi adına oldukça önemlidir.

Özetle, işitme cihazı kullanma süreci cihazları satın almakla bitmez. Cihazlarınızı kullanmaya devam ettiğiniz süre boyunca alacağınız her türlü hizmeti de kapsar. Size güvenilir ve donanımlı hizmet sunabilecek bir işitme merkezini tercih etmeniz, cihazları aldıktan sonraki bir ay içinde, cihazlarını çekmeceye kaldırıp bir daha kullanmayan kişilerden biri olmanızın önüne geçecektir. Çünkü İşitme Uzmanınız, masanın diğer ucunda, yaşadığınız her türlü sorunu çözmek adına hazır halde bulunacaktır.

Bu nedenle, işitme cihazı kullanmaya karar verirken yalnızca işitme cihazının markasına veya fiyatına odaklanmayın. Süreçte size sunulacak hizmetler hakkında detaylı bilgi edinmeyi önemseyin. İşitme cihazı kullanımı ömrü boyu sürecek bir yolculuktur. Bu yolda kendinize doğru yol arkadaşları seçtiğinizden emin olun.

 

Odyolog

Nurdan Kara